Poniższe zdjęcia pochodzą z rodzinnych albumów zawodników Toruńskiego Automobilklubu -braci: Sławomira i Wojciecha Turowskich i przedstawiają ich starty na wyścigach motocyklowych, głównie z Torunia. Jeszcze na początku lat 90-tych XX wieku organizowane były takie zawody na płycie lotniska Toruńskiego Aeroklubu. Wojciech oraz Sławomir Turowscy otrzymali wielokrotnie tytuł „Mistrza Polski” i zawsze pasowali się w pierwszej 5-tce w latach 1988-92, (w klasie niegdyś nazywaną formułą 1) na motocyklach Promot Junior 250, reprezentując AutoMobilKlub Toruński. Ponadto reprezentowali również Polskę w Czechach oraz ZSRR.
Ponadto naprawdę uzdolnieni motocykliści startujący w zawodach na motocyklach Promot 250cc zwyciężali nad dużo potężniejszymi i nowocześniejszymi motocyklami Japońskiej produkcji (m. in. KAWASAKI ZXR-400)
Niestety od 93 roku motocykle te powoli ustępowały miejsca japońskim konstrukcjom. Obecnie jeden z braci prowadzi w Toruniu warsztat naprawy i renowacji motocykli na ulicy Sarniej 7. Kto chciałby powierzyć swój motocykl w ręce fachowca a przy okazji posłuchać wspomnień mistrzów – ten będzie tam mile widziany.
Dopisek od Seby440:
Siemka. Co do klas to było ich kilka. Z tych które pamiętam to w tatach 80 były to klasy:
50, 80, 125 formuła A, 125 Metalex, 250 formuła, 250
Najciekawsze były oczywiście wyŚcigi klas 125 i 250. W klasie 250 dominowały Polskie SKM-y, Metalexy oraz parę motocykli „hand made:)” W 125 większość to czechosłowackie Metalexy. Klasa 250 bazowała na silniku z Crossowej Cz 250-513 która seryjnie rozwijała moc 38 KM. Kto chciał mieć mocniejszą maszynę sam wprowadzał usprawniania. Piłowano kanały, większe gaźniki, inne dyfuzory. Lepsi zawodnicy dostawali lub mogli zakupić silniki chłodzone cieczą. Był to ten sam dół od Cz 513 ale z cylindrem 5kanałowym, stawidłem obrotowym, zapłonem motoplat, oraz ciaśniej zestopniowaną skrzynką. Taki zestaw podobno dysponował mocą 50 KM, co w połączeniu z 5 biegową skrzynką pozwalało uzyskać prędkości do 220 km/h. Sam Metalex 250 ważył 97kg. Nie chcę pisać narazię wszystkiego bo mam nadzieje wyciągnąć Wojkopa na dłuższy wywiad z braćmi Turowskimi.
Ps. Podziękowania również dla Syna pana Sławomira, Jarka za pomoc z materiałami
Archiwum Braci – ciąg dalszy.
Oto kolejna porcja zdjęć i skanów od pana Jarosława Turowskiego. Niektóre zdjęcia mogą się powtarzać, ale zamieściłem je ze względu na wyższą rozdzielczość.
PIOTRKÓW TRYBUNALSKI 1985
POZNAŃ – PUCHARÓWKI 125
KIELCE 1987
1987 KIELCE – STARTY SIMSON
POZNAŃ 1990
STALOWA WOLA 1991
TORUŃ 1991
POZNAŃ 1992
Okazuje się, że zdjęcia przysłane pana Jarosława Turowskiego wzbudziły w was olbrzymie zainteresowanie. Robert Polcyn, który już od pewnego czasu usiłuje zdobyć więcej informacji na temat przedwojennej historii Toruńskiego Klubu Motocyklowego, podesłał mi dziś kopie mikrofilmów z wycinkami z Gazety Pomorskiej z października 1938 roku. Znalazł w nich wzmianki i wyścigu drogowym jaki się odbył 9.10.1938.
W kategorii A wyścigu wygrał zawodnik o nazwisku Turowski, startujący na DKW 200. Czyżby wyścigowe tradycje rodzinne braci Turowskich sięgały czasów przedwojennych?