Honda CB500 Four

Witam wszystkich! Przedstawiam artykuł mojego kolegi Bartosza Biesagi. Jego teksty pojawiały się również na łamach czasopisma Świat Motocykli. Pozdrawiam!
Arek Kopeć

Ostatni Mohikanin

Historia typoszeregu CB marki Honda to nie tylko sławny przełom wśród popularyzacji szybkich, japońskich motocykli. Wielu nie zgadza się z określaniem tego motocykla jako legendy i uparcie spycha w otchłanie nieznanych zakrętów historii. To dlatego, że blask tego motocykla przyćmiony został już na samym początku produkcji, za sprawą powstania w 1969 roku pewnego filmu pod tytułem „Easy Rider”. Obraz ten jak wszyscy wiemy przedstawiał nowe pojęcie motocykla, jako narzędzia-klucza do poszukiwania wolności w stylu życia. Dlatego kultura motocyklowa została odwrócona do góry nogami. Marka hondy kojarzona była z czymś zupełnie innym. Do naśladowania w pewnej części propagowanego kultu marki Harley-Davidson zaangażowały się brytyjskie marki Triumph i Norton. I był to marketingowy strzał w dziesiątkę, którego tradycje wśród modeli większości producentów motocykli obserwujemy do dziś. Japońskie, lekkie motocykle z tamtych lat nieudolnie naśladujące nurt znany z amerykańskiego filmu wtedy wypadały po prostu blado. Trzeba było poczekać aż do połowy lat osiemdziesiątych, kiedy to japońska konkurencja nadrobiła zaległości i na kilka lat podważyła panowanie marki HD w amerykańskich snach o motocyklowej wolności. I to nie tylko pod względem lepszej jakości i ceny. Ale od początku.

Najpierw narzędzie pracy

Soichiro-Honda

Soichiro-Honda

Ułatwianie pracy człowiekowi – ten cel postawił przed sobą założyciel firmy Honda – Pan Soichiro Honda. Jego pierwszym pomysłem było skonstruowanie silnika pomocniczego do napędzania roweru. W czasach gdy rower był podstawowym środkiem komunikacji, a nawet transportu, pomysł Pana Soichiro spotkał się z dużym uznaniem. Honda rozpoczęła wytwarzanie silników do napędzania rowerów na duża skalę.
Jest rok 1968. Firma Honda istnieje od 20 lat i wkrótce stanie się największą fabryką motocykli na świecie. Płaci podatki, ponosi nakłady, buduje tanie, małe pojazdy z silniczkami o niewielkiej pojemności przeznaczone do dojazdów do pracy. W końcu japońska firma startuje i wygrywa mistrzostwa świata dzięki swym egzotycznym, ale niesamowitym jednośladom. Najpierw wystawiono w szranki pięciocylindrową stu dwudziestkę piątkę RC149, kręcącą piekielne 21000 obr./min, a potem sześciocylindrową dwieście pięćdziesiątkę RC166. I odtąd nic nie będzie już takie jak dawniej.

CZYTAJ DALEJ ===============>>>>>>>>>>

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii, Wpisy. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „Honda CB500 Four

  1. kapec181 pisze:

    Chciał bym dodać że rysunek JOE BAR został narysowany przez mojego dobrego znajomego Bartosza Zembrońskiego…pozdrawiam go serdecznie.