FB-Mondial Casa Motociclistica został założony przez hrabiego Giuseppe Boselli (FB oznacza skrót Fratelli Boselli) w 1948 r w Arcore k/Mediolanu we Włoszech. Przed wojną firma Fratelli Boseli była producentem motorowych trójkołowych pojazdów dostawczych z siedzibą w Bolonii. Mondial był w zasadzie cały czas zawieszony pomiędzy Mediolanem a Bolonią łącząc temperament ubogiego południa z kapitałem i pragmatyzmem bogatszej i bardziej rozwiniętej północy Włoch.
Motto FB Mondial brzmiało „umysł w Mediolanie, a serce w Bolonii”. Miłość hrabiego Giuseppe Boselli do motocykli narodziła się w 1940 roku i udało mu się ją potrzymać aż do 1960, kiedy zaprzestano już produkcji własnych silników jednak jeszcze do 1978 roku montowano Mondiale z jednostkami napędowymi innych producentów kiedy firma definitywnie zaprzestała produkcji jednośladów. Wróćmy jednak do początku historii, czyli pierwszej połowy lat czterdziestych. W tamtym czasie gdy największe włoskie firmy, takie jak: Moto Guzzi, Gilera czy Benelli zajmowały się produkcją prostych motocykli, motorowerów czy skuterów z dwusuwowymi silnikami niewielkiej pojemności niewielka firma z Mediolanu zajęła się wytwarzaniem wysokiej jakości sportowych silników czterosuwowych. Sprawiło to, że przedwojenny producent dostawczych trycyklów był autorem pasma sukcesów na wyścigach Grand Prix przez całe lata 50-te, zdobywając w tym czasie kilka tytułów mistrza świata. Na motocyklach Mondial tytuły mistrzów zdobywali tacy zawodnicy jak: Mike Hailwood, Tarquinio Provini czy Carlo Ubbiali. W 1949 roku MV Agusta decydując się na wprowadzenie do produkcji 4-suwów zakupiła projekt swojego pierwszego silnika właśnie od braci Boselli. Krążą plotki, że w latach 1950, Soichiro Honda odwiedzając Europę w celu zapoznania się z technologiami włoskich i niemieckich producentów motocykli, podpatrzył i skopiował rozwiązania z wyścigówek Mondiala w klasie 125 ccm traktując je jako punk wyjścia do produkcji swoich słynnych wyścigówek RC142 GP wprowadzonych do klasy 125 w 1959 roku. W Mondial opracowano też po raz pierwszy rozrząd desmodroniczny jednak nie wprowadzono go do produkcji. Wzbudza to tym większy podziw jeśli wziąć pod uwagę, że Mondial w porównaniu z wiodącymi włoskimi fabrykami był zaledwie „warsztacikiem” – gdzie ręcznie w systemie produkcji gniazdowej wytwarzano od jednego do dwóch tysięcy motocykli rocznie.
Po sezonie wyścigowym w 1957 roku Mondial – podobnie jak inne włoskie fabryki -postanowił wycofać się z wyścigów serii GP tłumacząc to załamaniem produkcji i kiepskimi wpływami. Ostatecznie MV Agusta zmienił zdanie i pozostał w wyścigach. Ostatni motocykl z silnikiem Mondial opuścił fabrykę w 1960 roku. To był początek końca firmy. Produkowano co prawda jeszcze nadwozia z silnikami obcych producentów jednak w 1978 roku ostatecznie zaprzestano produkcji.
W 1999 roku włoski magnat prasowy Roberto Ziletti próbował wskrzesić tę świetną markę wykupując prawa do znaku firmowego Mondial. Zaowocowało to powstaniem w 2003 roku motocykla klasy SBK o nazwie Piega z pochodzącym od Hondy silnikiem V-twin DOHC o poj. 999 ccm i mocy 136 KM przy 9800 obr/min. Na tej bazie powstał też naked Nuda. Motocykle zaprojektowała i wyprodukowała francuska firma Boxer.
Źródła:
www.khulsey.com
wikipedia
Zdjęcia:
www.theworldofmotorcycles.com
Nasi pisarze
-
Wojkop
Subkultura polskiego CR
Bogate archiwum WOJKOPA to dokument co się działo w temacie CR w ciagu ostatniej dekady
-
Tato81
Japonia lub stara japonia
Dzisiejsze CR to głównie przerabiane motocykle Japońskie
-
Roy
Harleyem na gapę
Offtopowo o motocykliźmie rozumianym jako niespieszna jazda cruiserem
-
Szymonfzs
CR i klasyczne angliki
Klasyczne motocykle angielskie w oryginale, krwisty Cafe Racer angielski
-
Adam M.
Klasyczne angliki
Starsze motocykle angielskie z lat 50-70, czasem wypady w kierunku motocykli z lat 30/40
-
Forum Cafe Racer
Najnowsze komentarze
- MZR - Historia Spotkania Klasycznych Triumphów
- wojkop - Historia Spotkania Klasycznych Triumphów
- lVlanana - Gogle Harley Davidson ultra klasyk
- Woytec - Gogle Harley Davidson ultra klasyk
- Ene - Cafe racer in progress – done.
- Toma - Cafe racer in progress – done.
- Tomson - Cafe racer in progress – done.
- Jozef - Cafe racer in progress – done.
- Tato81 - Cafe racer in progress – done.
- Marek - Piotrek i jego Honda CX500 „Biała Moc”
Rockabilly Radio
Burning Few Motorcycles Smithy
Kategorie
Ostatnia galeria
Slideshows require the Flash Player and a browser with Javascript support.