Fritz Egli i jego motocykle

30.11.2007

 

Urodzony w 1937 roku Szwajcar Fritz Egli w latach młodości był motocyklowym kierowcą wyścigowym. W latach 70-tych zdobył sławę jako konstruktor i tuner motocyklowy. Poprawiał i dopracowywał głównie japońskie konstrukcje z tamtych lat, stosując w nich opracowaną przez siebie konstrukcję ramy, która pozwalała w pełni wykorzystywać osiągi japońskich silników. Obok Hondy CB 750 Four szczególną sławę zdobył wyprodukowany przez niego na bazie Kawasaki GPZ1100 motocykl MRD1 , który wyposażony w instalację NOS i turbodoładowanie osiągał moc 180 KM i prędkość blisko 300 km/h. Specyfika tych ram polegała na tym, że nie użyto w niej rur giętych – jedynie proste. Podstawą konstrukcji jest grzbietowa rura „kręgosłup” o przekroju 12 cm. Oczywiście Egli nie był wynalazcą takiej ramy. Wcześniej zastosowano ją w motocyklach Vincent i jeszcze wcześniej. I chyba to tuning motocykli Vincent w latach 1960/70 przyniósł Fritzowi Egli największą sławę. Motocykle Egli-Vincent 1000 są przedmiotem podziwu i pożądania do tej pory a niektóre warsztaty tuningowe jak np. JMR czy Patrick Godet produkują jego repliki. Fritz Egli jest czynny zawodowo do dziś. Jego rodzinna firma EGLI RACING świetnie prosperuje szykując na 2009 rok min. nową wersję Egli-Yamahy V-max o mocy ponad 200 KM i momencie obrotowym 167 Nm / 6500 obr.

Źródła:
http://www.egli-racing.ch/a1/news.php?WEBYEP_DI=15
http://www.spezialmotorraeder.de/Egli/Egli2/Egli_MRD1/egli_mrd1.html
www.denoonsp.com/serv011.htm

Możliwość komentowania jest wyłączona.