Bob McIntyre

30.06.2010

Robert McGregor McIntyre (Bob Mac) – fenomenalny szkocki motocyklista, którego wyczyny na torach wyścigowych pozostawiły niezapomniane emocje u widzów wszędzie tam, gdzie stawał na starcie. Posiadał on niesamowitą i niespotykaną determinację aby wygrywać. Bez względu na rangę zawodów. Jego technika jazdy i poziom koncentracji były nieosiągalne dla konkurentów, zmuszając ich do jazdy na granicach możliwości – jeśli chcieli z nim konkurować.
Najbardziej pamiętne osiągnięcia w jego karierze to rekordy prędkości torów. To on w 1957 roku na wyspie Man, jadąć na Gilerze 500 siągnął po raz pierwszy w historii średnią prędkość okrążenia ponad 100 mil/h, wygrywając jubileuszowy – pięćdziesiąty – TT w klasie „Junior” i „Senior”. Jesienią tego samego roku dokonał tego także na wyboistym torze Monza, osiągając w jednogodzinnym wyścigu średnią ponad 141 mil/h. Rekord ten pozostawał niepobity aż do 1964 roku. Ten kilkukrotny triumfator Man TT był niespotykanie sympatycznym i uczynnym człowiekiem, pozbawionym jakichkolwiek oznak „gwiazdorstwa”. Zawsze cierpliwie rozdawał autografy, był do dyspozycji dla kolegów na torze. Nigdy nie oszczędzał rad dla niedoświadczonych zawodników (zwłaszcza rodaków), spędzając z nimi nieraz kilka godzin na torze, cierpliwie ucząc swoich sposobów na urwanie kilku sekund w jakimś trudnym odcinku. Był też świetnym mechanikiem. Brał czynny udział przy pracach zespołu nad konstrukcją wyścigowych motocykli. Zmarł w 1962 roku na skutek obrażeń odniesionych w wypadku podczas wyścigów w Oulton Park. Startując po deszczu jego opony weszły prawdopodobnie w „aqua planning” i wypadł z toru. Tragizm jego śmierci pogłębia fakt, że dosłownie na kilka tygodni przed wypadkiem został ojcem. Jego córka Eleonora mieszka obecnie pod Glasgow i chętnie udostępnia pamiątki po ojcu jego licznym wielbicielom i dziennikarzom. W jednym z wywiadów przyznała, że zdumiewa ją fakt iż po ponad 40 latach wciąż tylu ludzi wspomina jej ojca, mówiąc jej, że był dla nich bohaterem.
Niestety – nigdy nie udało mu się zdobyć tytułu mistrza Grand Prix. Najwyżej zaszedł 1957 i 1962 roku, zdobywając drugie miejsca. Kto wie, gdyby nie przedwczesna śmierć…

Przebieg kariery Boba McIntyre (z książki Robbiego Allana p.t. A Tribute to Bob McIntyre)

1952
Isle of Man TT, Clubmans Junior’s – 2 miejsce, jedzie na BSA
Junior Manx Grand Prix – 1 miejsce
Senior Manx Grand Prix – 2 miejsce (jedzie na AJS)

1953
Coronation Race, Silverstone, 350cc – 2miejsce; 1953 Mettet – 1 miejsce

1954
Silverstone, 350cc – 2 miejsce
Blandford, 350cc – 2 miejsce
Blandford, 500cc – 1 miejsce
Pau, 350cc – 1 miejsce
Pau, 500cc – 2 miejsce.
North West 200, 500cc – drugi.
Isle of Man TT, 500cc – 14 miejsce
Isle of Man TT, 350cc – wycofuje się po problemach z silnikiem
Ulster Grand Prix, 350cc – 3 miejsce
Belgian Grand Prix, 350cc – 6 miejsce
Belgian Grand Prix, 500cc – 4 miejsce
Dutch TT, 350cc – 4 miejsce
Dutch TT, 500cc – 6 miejsce
Swiss TT, 350cc – 6 miejsce

1955 (Rozpączął starty na Nortonie)
Isle of Man Junior TT – 2 miejsce
Isle of Man Senior TT – 5 miejsce

1956
Oulton Park Wygrana we wszystkich trzech klasach
Isle of Man Junior TT, wycofany na skutek awarii
Isle of Man Senior TT, wykluczony na skutek błędu technicznego

1957
German Grand Prix – 2 miejsce
Isle of Man Junior TT – 1 miejsce (rekord okrążenia of 97.42mph, motocykl Gilera) Isle of Man Senior TT – 1 miesce (cztery okrążenia ze średnią ponad 100mph, na motocyklu Gilera)
Dutch TT, 350cc – 2 miejsce
Dutch TT, 500cc – nie ukończył na skutek wypadku
Ulster TT, 500cc – 2 miejsce
Monza, 350cc – 1 miejsce w godzinnym klasyku. Ustanowił record średniej prędkości – 141 mil

1958
Isle of Man Junior TT – musiał się wycofać będąc na 2 pozycji
Isle of Man TT Senior – ponownie przerwał będąc na 2 miejscu
Isle of Man Southern 100, 350cc – 1 miejsce
Isle of Man Southern 100, 500cc – 2 miejsce
Ulster Grand Prix, 500cc – 2 miejsce

1959
Isle of Man TT: Formula 1 500cc – 1 miejsce
350cc – wycofany (na AJS)
500cc – 5 miejsce
Ulster Grand Prix, 500cc – 2 miejsce

1960
Isle of Man Junior TT – 3 miejsce (na AJS)
Isle of Man Senior TT – nie ukończył – problemy z zapłonem
Mallory Park, 500cc – 1 miejsce
Mallory Park, 350cc – 1 miejsce
Isle of Man Southern 100, 350cc – 2 miejsce.
Oulton Park, 350cc – 1 miejsce
Oulton Park, 500cc – 1 miejsce

1961
North West 200, 350cc – 1 miejsce
North West 200, 500cc – 1 miejsce
Isle of Man TT, 250cc – wycofał się prowadząc na ostatnim okrążeniu (Honda)
Isle of Man Junior TT – nie ukończył na skutek problemów ze skrzynią biegów (Bianchi)
Isle of Man Senior TT – drugie miejsce (Norton)
Ulster GP, 250cc – 1 miejsce

1962
Oulton Park, 500cc – 1 miejsce
Mallory, 500cc – 1 miejsce
Isle of Man TTs – wycofał się z wyścigów w klasie Junior i Senior
Spanish Grand Prix, 250cc – 2 miejsce
French Grand Prix, 250cc – 2 miejsce
Belgian Grand Prix, 250cc – 1 miejsce
Oulton Park, 250cc – 1 miejsce
Oulton Park, 500cc – rozbił się i zmarł 9 dni później.

Źródła:
www.bbc.co.uk
Wikipedia
http://www.mercurymcc.org/

Możliwość komentowania jest wyłączona.