Buell 1125 CR Cafe Racer XXI wieku


Buell 1125 CR jest już drugim modelem – po 1125 R – zbudowanym w oparciu o nowy silnik Helicon 1125 o mocy 146 KM, którego dostawcą jest austriacki Rotax. Jest to całkiem nowa jednostka napędowa odsuwająca do lamusa tradycyjne chłodzone powietrzem Twiny Buella. Helicon ma dwa cylindry rozwarte pod kątem 72 stopnie. Charakteryzuje się niezwykle zwartą kompaktową konstrukcją. Wykorzystano w nim rozwiązania stosowane w silnikach Formuły 1. Wibracje zminimalizowano za pomocą trzech wewnętrzych wałków wyrównujących. Osiem zaworów sterowanych jest za pomocą układu DOHC i systemu „finger follower” ograniczającym do minimum opory tarcia pozwalając znacznie skrócić czas otwierania i zamykania zaworów. Mieszanka podawana jest do cylindrów dwoma kanałami o średnicy 61 mm. Oczywiście wszystko sterowane elektronicznym układem wtrysku. Po raz pierwszy w Buellu zastosowano chłodzenie silnika cieczą. Dodatkowo stopień sprężania 12,3 x 1 i sucha miska olejowa zapewniają silnikowi wydajność spełniajacą specyfikacje SBK.

Czym więc się różni Buell 1125 Cafe Racer od swojego rok starszego brata noszącego symbol 1125R? Nowy motocykl łączy w sobie cechy sportbika i streetfigthtera. Tym motocyklem można prosto z domowego garażu wyjechać na tor wyścigowy, robiąc po drodze wycieczkę po ulicach miasta, zatrzymując się w ulubionej kawiarni na spotkanie z kumplami. Jednym słowem – czysty cafe racer! Oprócz rewolucyjnych zmian w silniku, fabryka Buella pozostała wierna swoim wielu innym rozwiązaniom technicznym. Napęd z 6-stopniowej skrzyni biegów przenoszony jest przy pomocy hydraulicznego sprzęgła na tylne koło za pomocą paska. Same plusy! Cicho, czysto, bezobsługowo i niezmienny nacisk! Aluminiowa rama odznacza się niezwykłą sztywnością. Zabudowa motocykla – jak to zwykle u Buella – zwarta i kompaktowa. Wszystko maksymalnie ukryte. Tłumik pod silnikiem, chłodnice ulokowane maksymalnie po bokach ramy pozwalają zachować krótki rozstaw kół, tak charakterystyczny dla motocykli tej firmy. Buell konsekwentnie też trzyma się swojej koncepcji hamulca przedniego o nazwie ZTL2. Według inżynierów fabryki olbrzymia „tarcza” hamulcowa o średnicy 375 mm przykręcona do obrzeża felgi, zamontopwane na niej cztery niezależne klocki hamulcowe dociskane 8 tłoczkami zapewniają lepszą pracę, bez obciążeń skrętnych – w porównaniu do tradycyjnych układów wyposażonych w podwójne tarcze.

Kompletu dopełnia zawieszenie Showa. Z tyłu monoshock z regulowanym tłumieniem kompresji, tłumieniem odbicia i wstępnego napięcia sprężyny, z przodu również w pełni regulowany „upside-down” o skoku 120mm i sednicy rur 47 mm.
Nie dane mi było pojeździć tym motocyklem, więc mogę się powołać jedynie na wrażenia tych, którym sie to udało. Najczęściej powtarzane po ukończeniu jazdy próbnej to: „niesamowite”, „dziwne” albo …”śmieszne”. Motocykl jest zaskakująco wąski i lekki jak na swój wygląd. W czasie jazdy zaskakuje niezwykle nisko umiejscowiony środek ciężkości. Kierownica „Clubman”, wysoko umiejscowione podnóżki i kolana schowane w głębokich wnękach imitacji baku paliwa od razu przygotowują sylwetkę do agresywnej jazdy. Jeśli to was do niej nie zachęci, na pewno zrobi to dzwięk ponadlitrowego Twina, którego nie da się pomylić z konkurencją japońskich „szlifierek”. Dzięki nowemu silnikowi od razu daje się odczuć o wiele mniejsze wibracje w porównaniu ze starszymi modelami. Zresztą powinniśmy o nich powoli zapominać, produkcja starych Fireboltów ma być zaniechana. Ruszając z miejca musimy pilnować się, by nie postawić motocykla w pionie nie tylko na pierwszym ale jeszcze na drugim i trzecim biegu. Max. moment obrotowy o wys. 111 Nm przy 8600 obr/min pozwala wykorzystywać pełną moc motocykla – 146 KM – przy 9000 obrotów. Może jedynie przy liczbie obrotów poniżej 4000 na minutę, silnik wymaga intesywniejszego „mieszania” biegami. Powoduje to pewnie „torowa” charakterystyka silnika, ale zawsze pozostaje możiwość wgrania jakiejś mapy zapłonu dopasowanej do siebie. Jazda tak krótkim motocyklem zapewnia niesamowitą zwrotność, która może się przydać na torze jak i na ulicy. Wszystkie Buelle słyną ze zwartej budowy i zwrotności, jednak wydaje mi się, że mogą one „spłatać figla” niedoświadczonemu motocykliście zwłaszcza na mokrej nawierzchni. Dlatego nie polecałbym tak krótkiego motocykla dużej mocy na pierwsze moto….. Jednak nie chcę się tu wymądrzać, zwłaszcza, że może to czytać Toma! 😀
Tak więc Buell może się teraz pochwalić, zarówno seryjnym streetfighterem jak i sportbikiem zdolnym stawić czoła światowej konkurencji. Jeśli uda się dołączyć do tego sukcesy sportowe, powinno mieć to przełożenie w sprzedaży. Buell 1125 Cafe Racer może jeszcze nie jest alternatywą dla japońskich „szlifierek”, ale dla włoskich sportowych twinów na pewno.
Na koniec uwaga co do wyglądu, bo nie sposób pozostać wobec niego obojętnym. Na naszej stronie zamieszczony jest opis studyjnego modelu Aprilii Blue Marlin na bazie podobnego twina również produkcji Rotaxa montowanegp w RSV Mille. Motocykl miał mieć linię cafe racer i również miał być badzo wąski. Włosi zaniechali jednak produkcji twierdząc, że nie da się upchać potężnych air-boxów pod wąskim bakiem tak by nie popsuć ogólnej linii i wysmakowanego wyglądu. Amerykanie – jak widać – nie mieli tego rodzaju skrupułów.

BUELL 1125 CAFE RACER
DANE TECHNICZNE

Silnik: 1125cc Helicon V-Twin, DOHC, 8 zaworów, chłodzony cieczą
Średnica x skok tłoka: 103 x 67.5mm
Stopień sprężania: 12.3:1
Zasilanie: wtrysk elektroniczny
Moc: 146 KM przy 9000 obr / min
Moment obrotowy: 111 Nm @ 8200 obr / min
Skrzynia biegów: 6-biegowa
Sprzęgło: Mokre
Przeniesienie napędu: pas napędowy
Zawieszenie przednie: 47mm widelec Showa z regulacją tłumienia kompresji, tłumienie odbicia i napięcia wstępnego sprężyny, skok 120mm
Zawieszenie tylne: Monoshock Showa z regulacją tłumienia kompresji, tłumienie odbicia i napięcia wstępnego sprężyny
Opony: Pirelli Diablo Corsa III 120/70R17, 180/55R17
Masa suchego pojazdu: 167 kg
Rozstaw osi: 1384 mm
Kąt główki ramy: 21 stopni.
Prześwit: 84mm
Wysokość siedziska: 775 mm
Długość całkowita: 2065 mm
Szerokość całkowita: 744 mm
Zbiornik paliwa: 20,06 l
Kolory: Midnight Black, Red Racing

Źródło:
www.motorcycle-usa.com
www.buell.com

Możliwość komentowania jest wyłączona.