Polski motocykl wyścigowy Promot 250 Junior

Promot Junior 250 – wersja wyścigowa

Zgodnie z obietnicą coś w wyścigowym stylu. Jak widać Promoty to nietylko rajdówki ale także prawdziwe maszyny wyścigowe lat 60/70. Ciekawostką jest zastosowanie ramy z modelu rajdowego. Motocykl te jeżdziły w wyścigowej klasie 250, w nowo powstałej formule „Junior”. Motocykl ten powstał w dobie kryzysu na motocykle wyczynowe tej klasy. Konstruktorami tego motocykla był Jerzy Jankowski (facet z ogromnym doświadczeniem konstruktorskim, świetny zawodnik, pracownik działu doświadczalnego SHL) oraz Krzysztof Brun (twórca motocykla wyścigowego GAD 250 z lat 50 w podwoziu Jawy).W roku 1967 ośrodek techniczno zaopatrzeniowy (OTZ) otrzymał zamówienie na „stworzenie” motocykla wyścigowego. Jako, że OTZ dysponował już wyczynowym podwoziem z modelu MCR, zdecydowano się na wykorzystanie tego właśnie podwozia. Silnik pochodził z modelu rajdowego MZ i dysponował mocą 27 KM po modyfikacjach (dyfuzor, większy gaźnik z lejkiem, itp.). Silnik był w zasadzie dość słaby jak na wyścigówkę (wyścigowa MZ 125 z tamtych lat miała moc ok.30-33 KM), ale chodziło głównie o stworzenie klasy, i rozwijanie umiejętności zawodników na stosunkowo prostych i dynamicznych motocyklach. W roku 1968 wyprodukowano 10 sztuk tych motocykli, co pozwoliło na stworzenie nowej formuły „Junior”. Ryszard Mankiewicz testując ten motocykl ocenił go pozytywnie mimo zatarcia wału już po 8 okrążeniach.
Zawodnicy startujący motocyklami Promot:
– Czesław Cendrowicz (Promot NC 125), Jerzy Wasilewski (Promot MCR 175 MZ), Rutkowski z Szaraka-Sochaczew, J. Mrówka (Promot NC 125) z Legii, Iracki (Promot NC 125) z Legii, Czesław Sendrowicz (Promot NC 125) ze Śląska, Waldemar Kuźniewski (Promot MCR 300, Promot NC 125) Olsztyn, Jan Szczerbakiewicz (Promot NR, NC 125), Eugeniusz Rechul (Promot NR, NC 125), Ryszard Mankiewicz (Promot Junior 250), Waldemar Guzowski, Ferdynand Kubski (Promot 175 Sachs), Wieczorek (Promot NR 125), Zbigniew Chomko (Promot Junior 250), Jerzy Szymkowiak (Promot Junior 250) Unia Poznań, G. Hennek (Promot Junior 250) AMK Gliwice, W. Wiśniewski (Promot Junior 250) Unia Poznań, Szczepaniak (Promot NC 125), oraz wielu innych utalentowanych zawodników.

Motocykl śmiało można nazwać wyścigówką z prawdziwego zdarzenia lub naszym Cafe racerem. Poniżej fotografie motocykla z zawodów oraz parę artykułów.


Artykuł z MOTORU


Wyścigi w Białymstoku. Po lewej i prawej – PROMOT


Wyścig klasy Junior


Zbigniew Chomko na PROMOCIE 250

Autor: Seba440
Foto: Tygodnik Motor, moje własne, Internet.
Podziękowania dla Scramblera za udostępnienie zdjęć z zawodów.

Odnośnik na forum poświęcone tym motocyklom:
http://www.wueska.pl/viewforum.php?f=75&sid=211d9b16fe75e954258e565ce50397dd

4 odpowiedzi na „Polski motocykl wyścigowy Promot 250 Junior

  1. Historia pisze:

    Witam.

    Chciałbym nadmienić o dwóch zawodnikach, którzy zostali umiejscowieni w grupie: „wielu innych utalentowanych zawodników”, mam tutaj na myśli dokładnie braci Wojciecha oraz Sławomira Turowskich, którzy otrzymali wielokrotnie tytuł „Mistrza Polski” i zawsze pasowali się w pierwszej 5-tce podczas lat 88-92, (w klasie niegdyś nazywaną formułą 1) na motocyklach Promot Junior 250, reprezentując AutoMobilKlub Toruński. Ponadto reprezentowali również Polskę w Czechach oraz ZSRR.

    Jeżeli chodzi o sam motocykl to przez wiele lat ulegał on znacznym modyfikacjom, m in. modernizację układu chłodniczego (z czasem chłodzenie silnika powietrzem zostało zastąpione przez ciecz) W czasie zawodów używano wysokooktanowej benzyny (tzw. paliwa lotniczego), a jako „smarowidła” używano Rycyny (olej rycynowy) Z czasem również zmianie ulegała jednostka napędowa – silnik, zaczynano od MC-250, z czasem niektórzy zawodnicy montowali w nich silniki od CZ 513 (~36KM), jak również silniki włoskiej produkcji: ROTAX (~38KM). W ostatnich latach modernizacji, motocykle te rozwijały prędkości z rzędu 210-220KM/H

    Motocykl sam w sobie zasługuje na miano: „Symbol polskiej motoryzacji”
    Ponadto naprawdę uzdolnieni motocykliści startujący w zawodach na motocyklach Promot 250cc zwyciężali nad dużo potężniejszymi i nowocześniejszymi motocyklami Japońskiej produkcji (m. in. KAWASAKI ZXR-400)
    Niestety od 93 roku motocykle te powoli ustępowały miejsca japońskim konstrukcjom.

  2. Historia pisze:

    Chciałbym dokonać poprawki, gdyż popełniłem 2 błędy, zatem niestety muszę napisać to w kolejnym komentarzu, przy (przekładkach silników), montowano silniki od CZ 513 i posiadały one moc ~36KM

    • wojkop pisze:

      Nie ma sprawy! Już wprowadziłem poprawki. 🙂
      Bardzo chętnie zamieszczę jakiś większy tekst o historii startów zawodników z Automobilklubu Toruńskiego (sam mieszkam w Toruniu!), ewentualnie jakieś osobiste wspomnienia. Gotów też jestem zamieścić na stronie każdą ilość zdjęć czy filmów dotyczących motocyklowych wyścigów drogowych i torowych.
      Pamiętam, że zaraz po przeprowadzce do Torunia pod koniec lat 80-tych ubiegłego wieku, 🙂 udało mi się jeszcze zobaczyć wyścigi na toruńskim lotnisku. Rzeczywiście! Najbardziej mi utkwił w pamięci jakiś wyścig „open” organizowany zawsze po zakończeniu biegów poszczególnych klas. Na torze i w parku maszyn brylował wtedy piękny „superbike” Kawasaki. Nowoczesny, kolorowy… W dodatku towarzyszył mu profesjonalny autobus warsztatowy w fabrycznych barwach. Gapiliśmy się na nich z rozdziawionymi gębami. Pamiętam, że w biegu otwartym obydwa Kawasaki dostały lanie od gościa na Promocie z silnikiem CZ. Jedna „Kawa” chyba nawet została zdublowana… Na pewno specyfika toru była tu atutem dla lekkich motocykli, ale z drugiej strony po tym wyścigu już mniej mi opadała szczęka przy oglądaniu w parku maszyn Kawasaki a za to z wiele większym zainteresowaniem oglądałem niepozorne, odrapane, umazane smarem Promoty i Metalexy… 🙂

      Wracając do tematu materiałów: proszę o ewentualny kontakt na wojkop@yahoo.com

      Jeszcze raz dziękuję za wpis i pozdrawiam!