Paton – kiedyś i dziś

Nieraz podziwiając motocykle z lat 50-tych i 60-tych, myślimy sobie z nostalgią o czasach, gdy motocykle powstawały niemal jako rękodzieło rzemieślnicze a mimo to potrafiły konkurować z najbardziej zaawansowanymi produktami wielkich wytwórni. Takim motocyklem jest bez wątpienia Paton. Jego twórcą jest Giuseppe „Pep” Pattoni.
Pattoni pracując w warsztacie Giorgio Pianta nijako „na boku” pracował nad własnym projektem 4-suwowego, rzędowego dwucylindrowca. Początkowo była to 250-tka, później 350, wreszczie na początku lat 60-tych powstała słynna 500-tka, która stała się sercem motocykla Paton. Przez dziesięć lat Pattoni ograniczony nikłymi finansami zbudował ledwie dziesięć motocykli, które w latach 1966 – 1975 brały udział w ponad 150 zawodach rangi mistrzostw Włoch i mistrzostw świata zdobywając tam cenne sukcesy. Na Patonach jeździli słynni zawodnicy tamtych czasów tacy jak: Fred Stevens, Angelo Bergamonti, Billy Nelson, Virginio Ferrari (Ferrari używał silnika Patona zamontowanego w ramie Bimoty), oraz Roberto Gallina. W oczach wielu ekspertów motocykl ten zasługuje na wyjątkowe miejsce w historii motocyklizmu.
Syn Giuseppe Pattoniego – Roberto, postanowił kontynuować tradycję rodzinną i jednocześnie utrwalić pamięć o dokonaniach swego ojca. W tym celu dokopał się do odziedziczonych po ojcu planów i rysunków i w 2007 roku mini fabryczka Moto Paton, zaprezentowała motocykl BIC 500 8V RU. Roberto stara się zachować charakterystykę, właściwości jak i wygląd oryginalnego Patona, jednak do produkcji używa najnowszych technologi i posługuje się wysoko przetworzonymi materiałami. W ten sposób narodził się czterosuwowy twin, napędzający słynną zielono-żółto-złotą replikę Patona. Produkcja oczywiście dokonuje się na zasadzie gniazdowego montażu. Większość części jest montowana ręcznie, zgodnie z najlepszymi zasadami „rzemiosła” motocyklowego. W ten sposób będzie powstawać ledwie kilka/kilkanaście motocykli, głównie na zamówienie entuzjastów klasycznych wyścigów i kolekcjonerów. Sporą część swojej produkcji firma planuje sprzedać w USA. Motocykl – jak twierdzą jego twórcy – nie jest wierną repliką Patona, tylko jego naturalnym następcą. Jest to ten sam produkt rozwinięty po 50-ciu latach przez tę samą wytwórnię, która tak na prawdę nigdy nie zaprzestała działalności.

Charakterystyka motocykla:
Silnik: czterosuwowy, dwucylindrowy – rzędowy, układ tłoków 180 st. chłodzony powietrzem.
DOHC Cztery zawory na cylinder.
Poj. 498,8 ccm (249,4 ccm jeden cylinder)
kompresja 12 : 1
Blok silnika wykonano ze stopów magnezu.
Dwa gaźniki Dell’Orto D40 mm
Biegi: skrzynia 6-biegowa nie połączona na stałe z silnikiem, umożliwiająca szybki demontaż i wymianę.
Sprzęgło wielotarczowe suche.
Rama podwójna zamknięta ze stopów lekkich metali.
Zawieszenie przednie: teleskopy Ceriani R D35
Zawieszenie tylne: podwójny wahacz rurowy, teleskopy Ceriani R
Hamulec przedni – bębnowy Fontana D210
Hamulec tylni – bębnowy Fontana D210
Waga: 124 kg

Producent nie podaje mocy ani ceny motocykla…

Źródło:
http://www.motopaton.com/index.html

Możliwość komentowania jest wyłączona.