„Nortorious” Cafe Racer Rogera Goldammera





Roger Goldammer jest szeroko znany w światku tunerów motocyklowych. Zdobył sobie sławę i uznanie głównie tym, że nie idzie w swej pracy na łatwiznę szukając poklasku klientów tworząc to, co jest aktualnie modne. W jego warsztacie w Kelowna w kanadyjskiej Kolumbii Brytyjskiej powstają motocykle całkiem odmienne od popadających nieraz w odpustową estetykę czoperów, ale Roger nie ulega też będącej aktualnie na topie modzie „Old School”, ortodoksyjnie trzymającej się klasycznych rozwiązań.
Motocykle z GOLDAMMER CYCLE WORKS wyróżniają się nie tylko niepowtarzalną stylistyką. Pełne są też nietypowych i innowacyjnych rozwiązań technicznych, gdzie przy pracy nad nimi wspiera Goldammera jego przyjaciel i współpracownik od spraw mechaniki – Bert Kuckelkorn. Trudno się dziwić, że przynosi to skutki w postaci licznych nagród. Ostatnio Roger Golammer zwyciężył w Canadian Championship of Custom Bike Building, oraz dwukrotnie zdobył pierwsze miejsce w Mistrzostwach Świata pokonując ostatnio w pojedynku Matta Hotcha.
Nasz bohater – jak sam twierdzi – „lubi wyzwania” i dlatego pewnie nie spoczął na laurach, tylko natychmiast po powrocie do domu zasiadł do deski kreślarskiej by ulepszyć swój sztandarowy projekt z dobrze już znanej serii GOLDAMMER TROUBLES z jednocylindrowym silnikiem i turbo doładowaniem.
Nortorious na pierwszy rzut oka przypomina swą linią cafe racera Nortona Manxa, jednak to podobieństwo ginie, gdy rzucimy na motocykl okiem po raz drugi… Silnik jest jednocylindrową hybrydą Harleya Davidsona z 2006 roku zbudowaną od podstaw w warsztacie Rogera o poj. 956 cc przekręconą do tyłu o 15 stopni i osadzoną w obudowie firmy Merch, od nowa wycentrowany i wyważony. W miejscu tylnego cylindra wylądowała turbosprężarka Rotrex Supercharger dochodząca do 120 000 obr/min. Z tylnego cylindra przydała się głowica (firmy Engenuity), która ze względu na nowy kąt pochylenia przedniego cylindra bardziej tam pasowała. Tłok pochodzi z firmy Ross&Jim. Rozrząd został zaprojektowany i wykonany w warsztacie Rogera Goldammera. Oczywiście popychacze zaworów musiały być również zaadaptowane do zmian.
Ta połówka twina generuje moc 83 KM przy 6400 obr/min. Do wtrysku paliwa użyto 54 mm Zippera sterowanego za pomocą Thunder Heart ECMpracującego w konfiguracji zamkniętej pętli by dostosować się do ekstremalnie wysokiego poziomu zasilania przez pojedynczy wtryskiwacz. Mapa wtrysku została w całości zaprogramowana przez Godammer Cykle Works by zaspokoić zapotrzebowanie turbosprężarki. Kosztowało to ich wiele dni i nieprzespanych nocy. System smarowania wyposażony jest w zmodyfikowaną pompę oleju S&S i dwa oddzielne sprytnie ukryte zbiorniki oleju: jeden przeznaczony do silnika, drugi – do turbosprężarki. Skrzynia biegów to zblokowany 6-stopniowy Baker z 2006 roku ze skróconym wałkiem głównym i zwężonym napędem paskowym z 3 do 2 cali. Napęd z przedniej 24 zębowej zębatki przenoszony jest za pomocą łańcucha na tylną – 49 zębową. Przednie zawieszenie to seryjny WP skrócony jedynie o 1,5 cala dla lepszego prowadzenia.
Na szczególną uwagę zasługują koła i hamulce tego motocykla. Wydawać by się mogło, że są to zwykle seryjne koła Nortona wyposażone w hamulce bębnowe, tylko nieco większe niż normalnie. W rzeczywistości pod ręcznie klepanymi pokrywami znajdują się czterotłoczkowe hamulce tarczowe, zarówno w przednim jak i tylnym kole. Do wykonania obręczy tylnego koła użyto dwóch obręczy Kosmana połączonych tak by można było założyć na nie oponę o rozmiarach 16×6 cali.
Bak, błotniki i reszta karoserii zostały ręcznie wyklepane przez Rogera z blachy aluminiowej.
Malowania motocykla w/g projektu Rodemmera podjęła się firma JA DESIGN GRAPHICS OVER POLISHED METAL
Wiele uroku dodaje – a jednocześnie podkreśla styl „vintage” – lampa przednia przeniesiona wprost z samochodu Volkswagen „garbus”. Wskaźniki pochodzą z oferty wytwórni VDO. Całość zamontowano na ramie wzorowanej na na słynnej „Featherbed” Nortona z główką pod kątem 29,5 stopnia wykonanej w pracowni Rogera.


Tekst powstał na podstawie artykułu „Tbeara” p.t. „The Nortorious Roger Goldammer” na stronie:
www.bikernet.com z 2007 roku
Zdjęcia: Tbear – http://www.bikernet.com
Więcej zdjęć lepszej jakości znajdziecie na stronie źródłowej.

Możliwość komentowania jest wyłączona.