Supermanx – super cafe racer

americancaferacer
Inspiracją do powstania Supermanxa były konstrukcje klasycznych cafe racerów z lat 60-tych i 70-tych, takich jak Triton, Laverda i Norvin. W 2004 roku American Cafe Racers stanęli do konkursu na motocykl, który ma wskrzesić styl „cafe racer” z lat 60-tych, jednak ma być napędzany amerykańskim V-Twinem. Ma prezentować niepowtarzalny styl nie pozwalający go porównać do żadnego z obecnych a osiągami ma pozostawiać w pokonanym polu wszystkie obecne rozwiązania.
Któż mógł lepiej połączyć klimat europejski z amerykańskim niż Mike Cook – urodzony w 1963 roku w Anglii i tam zdobywający szlify konstruktora samochodów i motocykli wyścigowych a zamieszkały od 1980 roku w USA i tam kontynuujący z powodzeniem swój zawód?
Głównym elementem Supermanxa eksponującym linię tamtych konstrukcji jest klasyczna zamknięta rama wzorowana na słynnej ramie „featherbed” Nortona Manxa. Zamontowano w niej masywny aftermarketowy silnik EVO Harleya Davidsona o mocy 140 KM. Ten potężny widlak stawia Suprmanxa na polu konkurecji z amerykańskimi customami V-Twin i trzeba przyznać, że przynajmniej dla oka Europejczyka, jest przyjemną odmianą wobec nieco odpustowych motocykli np. ze stajni Orange County Choppers i kuszącą alternatywą dla amerykańskich hot-rodów. Można by rzec, że wybrano i połączono to co najlepsze w dorobku europejskiej i amerykańskiej klasyki motocyklowej: Fatherbeda i EVO.
Myliłby się jednak ten, kto by myślał, że tylko rama i silnik decydują o klasie tego motocykla. Oko cieszy mnóstwo dopracowanych, wręcz dopieszczonych, detali w osprzęcie Supermanxa: niezwykle wysmakowana linia kierownicy, której nie szpecą sprytnie ukryte linki i przewody hydrauliczne hamulców, wbudowane – wzorem dawnych lat – w obudowę lampy przedniej i wpisane w jedną tarczę obrotomierz i prędkościomierz. Podwójne wlewy w baku zamykane są stylowymi kapslami typu „Monza”. Rama i tylny wahacz prototypu pokryte są specjalną powłoką galwaniczną z dodatkiem złota. Nie muszę chyba dodawać, że zarówno bak, zadupek jak i błotnik przedni wykonane są z formowanej ręcznie blachy aluminiowej. Podwójne wydechy splątane w misternych węzłach są dokładnie wymierzone by były równej długości. Nad okiełzaniem mocy motocykla czuwają potężne hamulce z trzema wentylowanymi „pływającymi” tarczami.
Ten motocykl już z daleka wręcz „pachnie” klimatem lat 60/70-tych i widać, że dwadzieścia lat doświadczeń autora nie poszło na marne.

Dane techniczne:
Rama:
Zamknięta podwójna kołyska wzorowana na „featherbed” Norton Manx. Stalowa – spawana
metodą TIG (w osłonie gazowej).

Zawieszenie przednie:
Odwrócony widelec z regulowanym skokiem czarny anodyzowany.
Zawieszenie tylne:
Amortyzator typu Monoshock o skoku 2,5″ wahacz rurowy. Regulowana wys.
Koła:
Przednie: 19 x 3 szprychy i obręcze ze stali nierdzewnej; opona 120/70/ZR19 AVON
Tylne: 18 x 5.5 szprychowane ze stali nierdzewnej; opona 200/55/ZR18 AVON
Silnik:
Jako bazowego użyto H-D twin cam 88B z zastosowaniem wałka wywrównoważającego, rozwiercony do 124 cuin (1936,88 ccm) dający olbrzymią moc i moment obrotowy (140 KM).
Możliwy jest jednak montaż innego silnika HD.
Skrzynia biegów:
5-biegowa ACR custom case. Napęd na skrzynię przenoszony paskiem.
Waga:
215 kg
Cena:
Od 39 000 $
Źródła:
http://www.caferace.com/cafenews.html
http://www.netart.co.nz/hid/american/supermanx.htm#Production%20Bike%20specifications:
http://caferacersreturn.blogspot.com/2006/05/supermanx-new-breed-of-american-cafe.html

Możliwość komentowania jest wyłączona.