Co by było gdyby, czyli… Junak OHRV

Nieraz – gdy wspominamy historię Szczecińskiej Fabryki Motocykli i produkowanego tam Junaka – zadajemy sobie pytanie: co by było, gdyby produkcja Junaka nie upadła w 1965 roku, a motocykl byłby modyfikowany i produkowany do dzisiaj?
W skromnym warsztacie pod Toruniem powstaje Junak, który jest częściową odpowiedzią na to pytanie. Jego właściciel – Seba – własnoręcznie modyfikuje swój motocykl, projektując, robiąc odlewy czy tocząc elementy silnika i jego osprzętu. Wyposażył go w hamulce „Duplex” czy zmodyfikowany iskrownik. Tak zapewne mógłby wyglądać Junak produkowany w SFM dajmy na to w roku 1970 czy później. Zresztą przystawka do iskrownika powstała na podstawie planów odnalezionych przez miłośników Junaka w archiwum szczecińskiej fabryki. Była ona dedykowana głównie do motocykli sportowych. Jej wyższość nad produktem seryjnym polegała na tym, że po demontażu i ponownym montażu iskrownika na przystawce seryjnej zawsze trzeba na nowo ustawiać zapłon, natomiast przystawkę sportową z iskrownikiem łączy sprzęgiełko, podobne jak w Awo Simsonie. Iskrownik można wyjmować do woli bez potrzeby ustawiania zapłonu, bo sprzęgiełko zazębia się tylko w jednym położeniu. Było to szczególnie przydatne w rajdach, gdzie często dochodziło do zalewania wodą iskrownika i potrzebna była jego szybka wymiana. Jednak największe wrażenie robi na widzu praca silnika Junaka z obrotowymi zaworami! Powstał on pod Rzeszowem w garażu „Wulkana” – kolejnego miłośnika Junaka, a odlew głowicy wykonał Seba.
Co by było gdyby w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku po polskich drogach jeździły Junaki OHRV? Co by było gdyby dzisiaj potencjał takich ludzi jak Seba czy Wulkan był wykorzystywany w polskich fabrykach motocykli?

Na zdjęciach poniżej sportowa przystawka do iskrownika Junaka M10 (mocowana na 3 śruby) i M07 (mocowanie na 4 śrubach).

dsc_1087 dsc_1088

Przedni hamulec typu „Duplex” w całości wykonany przez Sebastiana:

dsc_1090 dsc_1081 dsc_1078

Praca silnika Junaka OHRV z zaworem obrotowym na nowym, programowalnym zapłonie CDI. Gaźnik Amal Concentric MK2 34mm, wydech King plus dołożony przelotowy, absorpcyjny Supertrapp. Odcinka przy 8000 obr/min.

Pierwsza próba jazdy, bez regulacji, po pierwszym odpaleniu:

Podziękowania dla Tomasza Głosa ze Stowarzyszenia Miłośników Junaka.

Więcej zdjęć:

Hamulec: https://get.google.com/albumarchive/112729800146038953179/album/AF1QipNwjE6rt0FKCSDNmQ09JiXK9fjp4ZvrYMC7hahd

Silnik:
https://get.google.com/albumarchive/112729800146038953179/album/AF1QipNKvSVrmtP9epchTTQyWdqWUjQ8I_JwaqBspayY?source=pwa&authKey=CJDLvoLL2_mh4QE

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

6 odpowiedzi na „Co by było gdyby, czyli… Junak OHRV

  1. Maciek pisze:

    Przecież to są filmiki WULKANA a nie SEBY!!! Seba owszem robi odlewy ale Junaka z OHRV zrobił Wulkan nie koło Torunia a na lubelszczyznie!!!!

  2. Maciek pisze:

    Nawet w filmikach widać że autorem jest WULKAN: https://www.youtube.com/watch?v=Qr5eCf56pz8&feature=youtu.be

    • wojkop pisze:

      Tak, mój błąd! Skracałem w pośpiechu pierwszą wersję tekstu i wyszło, że wszystko jest Seby spod Torunia. Już poprawiłem. Dzięki za zwrócenie uwagi 😉

  3. Adam M. pisze:

    Nie ma znaczenia, Wulkan, Seba, Stary, Duel ( ten od rekordu predkosci Junaka z zeszlego roku ) i kilku innych zapalencow junakowych skupieni sa na forum SFM Junak i czesto wspolpracuja ze soba w wykonywaniu podzespolow i calych motocykli lekko rozniacych sie od wersji wypuszczanej przez fabryke.