Miesięczne archiwum: Styczeń 2012

Ace Trip

Premiera mojego nowo budowanego i wykańczanego jeszcze w tej chwili motocykla o nazwie COMAR – typowego Cafe Racera – będzie miała miejsce w Anglii w londyńskiej Ace Cafe w dniu 16 marca 2012 roku.
Myślę, że jest to najodpowiedniejsze miejsce do prezentacji mojej konstrukcji, która – mam nadzieję – podbije jak jej poprzednik „Cedzior”, serca motomaniaków.
Moje nowe dzieło , którym chce się pochwalić jest zbudowane na bazie Yamahy XJ6 , z której tak właściwie został tylko silnik osadzony w nowiutkiej ramie własnego pomysłu opartej jednak na geometrii oryginalnej konstrukcji. Z wyglądu to typowa maszyna rodem z lat 50-tych, wyglądająca jakby była zbudowana przez typowego rockersa pół wieku temu. ”Nadwozie” w całości wykonane z surowego aluminium , wszystko co zbędne – ograniczone do minimum. Po dociekliwych oględzinach, każdy zobaczy jednak tam rasowy osprzęt oraz kilka nowinek technicznych. Krótko mówiąc: ówczesna stylistyka i estetyka plus silnik i osprzęt „Hi-Tech”.

Na planowanej premierze oprócz mojej maszyny będzie jeszcze jedna też w tej stylistyce zbudowana przez Reda z Motokliniki.
Trzeci człowiek zamieszany w to przedsięwzięcie przez podsunięcie pomysłu zorganizowania premiery właśnie tam to Wojkop – założyciel strony polskiego rockersa, miłośnika Cafe Racerów i wyścigowych „oldtimerów” wszelkiej maści.

Relacja z tego wydarzenia ukaże się na pewno w dwóch największych polskich gazetach motocyklowych:  Świat Motocykli i Custom

Arek SZAJBA Pawlukowicz
www.szajba.eu.org
http://www.facebook.com/pawlukowicz
Opublikowano Bez kategorii, Wpisy | 2 komentarze

Wyścigi w Toruniu – archiwum braci Turowskich

Poniższe zdjęcia pochodzą z rodzinnych albumów zawodników Toruńskiego Automobilklubu – braci: Sławomira i Wojciecha Turowskich i przedstawiają ich starty na wyścigach motocyklowych, głównie z Torunia. Jeszcze na początku lat 90-tych XX wieku organizowane były takie zawody na płycie lotniska Toruńskiego Aeroklubu. Wojciech oraz Sławomir Turowscy otrzymali wielokrotnie tytuł „Mistrza Polski” i zawsze plasowali się w pierwszej 5-tce w latach 1988-92, (w klasie niegdyś nazywaną formułą 1) na motocyklach Promot Junior 250, reprezentując AutoMobilKlub Toruński. Ponadto reprezentowali również Polskę w Czechach oraz ZSRR.
Naprawdę uzdolnieni motocykliści startujący w zawodach na motocyklach Promot 250cc zwyciężali nad dużo potężniejszymi i nowocześniejszymi motocyklami Japońskiej produkcji (m. in. KAWASAKI ZXR-400)
Niestety od 1993 roku motocykle te powoli ustępowały miejsca japońskim konstrukcjom. Obecnie jeden z braci prowadzi w Toruniu Warsztat Naprawy i Renowacji Motocykli Zabytkowych i Współczesnych przy ulicy Sarniej 7 . Kto chciałby powierzyć swój motocykl w ręce fachowca a przy okazji posłuchać wspomnień mistrzów –  będzie tam mile widziany.

Opublikowano Bez kategorii, Wpisy | 13 komentarzy

Wyścigi w Toruniu – archiwum Braci Turowskich

Poniższe zdjęcia pochodzą z rodzinnych albumów zawodników Toruńskiego Automobilklubu -braci: Sławomira i Wojciecha Turowskich i przedstawiają ich starty na wyścigach motocyklowych, głównie z Torunia. Jeszcze na początku lat 90-tych XX wieku organizowane były takie zawody na płycie lotniska Toruńskiego Aeroklubu. Wojciech oraz Sławomir Turowscy otrzymali wielokrotnie tytuł „Mistrza Polski” i zawsze pasowali się w pierwszej 5-tce w latach 1988-92, (w klasie niegdyś nazywaną formułą 1) na motocyklach Promot Junior 250, reprezentując AutoMobilKlub Toruński. Ponadto reprezentowali również Polskę w Czechach oraz ZSRR.
Ponadto naprawdę uzdolnieni motocykliści startujący w zawodach na motocyklach Promot 250cc zwyciężali nad dużo potężniejszymi i nowocześniejszymi motocyklami Japońskiej produkcji (m. in. KAWASAKI ZXR-400)
Niestety od 93 roku motocykle te powoli ustępowały miejsca japońskim konstrukcjom. Obecnie jeden z braci prowadzi w Toruniu warsztat naprawy i renowacji motocykli na ulicy Sarniej 7. Kto chciałby powierzyć swój motocykl w ręce fachowca a przy okazji posłuchać wspomnień mistrzów – ten będzie tam mile widziany.

Dopisek od Seby440:

Siemka. Co do klas to było ich kilka. Z tych które pamiętam to w tatach 80 były to klasy:
50, 80, 125 formuła A, 125 Metalex, 250 formuła, 250

Najciekawsze były oczywiście wyŚcigi klas 125 i 250. W klasie 250 dominowały Polskie SKM-y, Metalexy oraz parę motocykli „hand made:)” W 125 większość to czechosłowackie Metalexy. Klasa 250 bazowała na silniku z Crossowej Cz 250-513 która seryjnie rozwijała moc 38 KM. Kto chciał mieć mocniejszą maszynę sam wprowadzał usprawniania. Piłowano kanały, większe gaźniki, inne dyfuzory. Lepsi zawodnicy dostawali lub mogli zakupić silniki chłodzone cieczą. Był to ten sam dół od Cz 513 ale z cylindrem 5kanałowym, stawidłem obrotowym, zapłonem motoplat, oraz ciaśniej zestopniowaną skrzynką. Taki zestaw podobno dysponował mocą 50 KM, co w połączeniu z 5 biegową skrzynką pozwalało uzyskać prędkości do 220 km/h. Sam Metalex 250 ważył 97kg. Nie chcę pisać narazię wszystkiego bo mam nadzieje wyciągnąć Wojkopa na dłuższy wywiad z braćmi Turowskimi.
Ps. Podziękowania również dla Syna pana Sławomira, Jarka za pomoc z materiałami :)

Archiwum Braci – ciąg dalszy.
Oto kolejna porcja zdjęć i skanów od pana Jarosława Turowskiego. Niektóre zdjęcia mogą się powtarzać, ale zamieściłem je ze względu na wyższą rozdzielczość.

 

PIOTRKÓW TRYBUNALSKI 1985

 

POZNAŃ – PUCHARÓWKI 125

 

KIELCE 1987

 

1987 KIELCE – STARTY SIMSON

 

POZNAŃ 1990

 

STALOWA WOLA 1991

 

TORUŃ 1991

 

POZNAŃ 1992

Okazuje się, że zdjęcia przysłane pana Jarosława Turowskiego wzbudziły w was olbrzymie zainteresowanie. Robert Polcyn, który już od pewnego czasu usiłuje zdobyć więcej informacji na temat przedwojennej historii Toruńskiego Klubu Motocyklowego, podesłał mi dziś kopie mikrofilmów z wycinkami z Gazety Pomorskiej z października 1938 roku. Znalazł w nich wzmianki i wyścigu drogowym jaki się odbył 9.10.1938.
W kategorii A wyścigu wygrał zawodnik o nazwisku Turowski, startujący na DKW 200. Czyżby wyścigowe tradycje rodzinne braci Turowskich sięgały czasów przedwojennych?

Opublikowano Archiwum, Motocyklizm | Możliwość komentowania Wyścigi w Toruniu – archiwum Braci Turowskich została wyłączona

Light Speed Team pokazuje – Branna 2011 w obiektywie Tomasza Tomaszewskiego


Ostatnia edycja Kolstejnskiego Okruchu była szczęśliwa dla LST a zwłaszca dla Szymona, który zdobył pierwsze miejsce w klasie „K”. Warto obejrzeć te zdjęcia, świetnie wprowadzające w atmosferę czeskich wyścigów ulicznych:
http://www.lightspeedteam.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=59:branna-2011-w-obiektywie&catid=9:galerie-wycigowe&Itemid=6

Opublikowano Bez kategorii, Wpisy | 2 komentarze

Cafe Racer by Szajba


Minął już ponad rok od chwili, gdy Arek „Szajba” Pawlukowicz zadzwonił do mnie „w sprawie cafe racera”. Nie od razu zdradził o co chodzi. Na początku poprosił mnie o większy zestaw piosenek w stylu rockabilly, rock’n’rolla i w ogóle muzyki z lat 50/60-tych do – jak się wyraził – „posłuchania w warsztacie przy robocie”. Chodziło o złapanie klimatu z lat, kiedy w Londynie zjawili się Rockersi na swych cafe racerach. Później zaczęła się wymiana i przeglądanie setek zdjęć zarówno z oryginalnymi cafe racerami, jak i ich współczesnymi wersjami. W ogólnym zarysie Arek chciał stworzyć motocykl, który będzie wyglądał, jak zbudowany przez typowego rockersa z lat 50-tych, któremu udostępniono współczesne możliwości. Krótko mówiąc: ówczesna stylistyka i estetyka plus silnik i osprzęt „Hi-Tech”. Od razu zapaliłem się do tego pomysłu. Uważam, że Arek – będący ciągle w posiadaniu nieoficjalnego rekordu Polski w szybkości jazdy na motocyklu – człowiek, który kocha prędkość, najlepiej wczuje się w psychikę chłopaków ścigających się od kawiarni do kawiarni i kochających… prędkość!

Nieco się załamałem, gdy usłyszałem, że za bazę projektu posłuży Yamaha XJ6 z 2010 roku. Spodziewałem się raczej jakiejś bardziej „jadowitej” maszyny. Zaraz jednak pomyślałem, że naszych idoli sprzed 50 lat nie było stać na ekstra sprzęty z najwyższej półki i do przeróbek używali raczej „średnio budżetowych” motocykli. Zresztą z oryginalnego motocykla wkrótce niewiele zostało. Praktycznie tylko silnik, który wylądował w nowej ramie zaprojektowanej przez Arka, opartej jednak na geometrii oryginału.
Już na początku budowy motocykl zyskał miano „Comar”. To przez swoją lekką, wręcz filigranową budowę, kojarzącą się nieco z naszym poczciwym Komarem. Zresztą w motocyklu znajdą się gadżety pochodzące z tego kultowego motoroweru, aby podkreślić związki z nazwą.

Arek wpadł na jeszcze jeden niesamowity pomysł: lewa strona „Comara” znacznie różni się od prawej. Z jednej strony widzimy niemal klasycznego cafe racera wykonanego w surowym aluminium. Z drugiej zaś strony przykuwa wzrok nowoczesny design nawiązujący linią do klasyki z epoki rockabilly. Nie wolno mi opublikować żadnych zdjęć „Comara” przed jego oficjalną prezentacją…jednak pisać o nim nikt mi nie zabroni 🙂

Arek zaprasza mnie i wszystkich polskich rockersów na pierwszy pokaz motocykla, który planowany jest w marcu w… londyńskiej Ace Cafe! Dokładna data uzależniona jest od tempa prac. Trudno wyobrazić sobie bardziej godne miejsce dla prezentacji współczesnej wizji cafe racera. Postanowiłem być tam razem z Arkiem. Było nie było – czuję się duchowym ojcem „Comara”. Myślę, że będzie to wspaniała okazja, by wreszcie poznać zarówno to magiczne miejsce jakim jest Ace Cafe, jak i polskich rockersów będących „na zesłaniu” na Wyspie. Korespondencyjnie poznałem już Tomę i Boskiego Jaca. Mam nadzieję, że teraz oni zechcą zobaczyć zarówno mnie, jak i „Comara” oraz jego twórcę. Może znajdą się jeszcze inni chętni? 🙂

Opublikowano Bez kategorii, Wpisy | 17 komentarzy

Cafe Racer by Wiz

Mimo, że zdęjcie przedstawia jedynie symulację gotowego motocykla w celu wyboru wersji malowania – myślę, że warto już teraz zaglądać na stronę http://www.pinup-garage.blogspot.com/ by śledzić postęp prac.



Uploaded with ImageShack.us

Opublikowano Bez kategorii, Wpisy | 2 komentarze

Projekt Rekord Polmot


Link: http://www.facebook.com/pages/Projekt-Rekord-Polmot/214897845221410

Opublikowano Bez kategorii, Wpisy | Możliwość komentowania Projekt Rekord Polmot została wyłączona

Cafe Racer by Bagi


Prace cały czas trwają:
http://www.caferacer.com.pl/forum/index.php?topic=616.0

Opublikowano Bez kategorii, Wpisy | 2 komentarze

Cafe Racer by Lesz3

Co prawda motocykl nie jest jeszcze w pełni ukończony ale widać już co nie co.
Jest to „zlepianka” tego co miałem w garażu i mógłbym wymieniać i wymieniać co było przy nim zrobione i przerobione…
LESZ3


Mam nadzieję, że Lesz3 niedługo odezwie się na Forum Cafe Racer – gdzie będziecie mogli mu osobiście pogratulować tej wspaniałej roboty.

Opublikowano Bez kategorii, Wpisy | 10 komentarzy